Ataki hakerów są często skoncentrowane na komunikacji mailowej, dlatego bezpieczeństwo poczty elektronicznej jest jednym z priorytetów każdej organizacji. Podstawą skutecznej ochrony jest nie tylko odpowiednie rozwiązanie pocztowe, ale także świadomość pracowników na temat możliwych zagrożeń.
Bezpieczny system pocztowy
Pierwszym krokiem w kierunku bezpiecznej poczty jest wybór odpowiedniego systemu. Niestety, wiele firm nadal korzysta z przestarzałych rozwiązań, które nie spełniają standardów bezpieczeństwa. Bezpieczne, czyli takie które umożliwiają zarządzanie kopiami zapasowymi, oferują wyrafinowane mechanizmy kontroli automatycznej dla zagrożeń i w sytuacji awarii pozwalają na odzyskanie całego systemu. Kluczowymi mechanizmami są weryfikacje tożsamości, takie jak SPF, DKIM i DMARC. Zapewniają one autentyczność nadawcy oraz ograniczają ryzyko podszywania się pod firmę. Jedynym z takich rozwiązań jest system poczty i pracy grupowej Zimbra. System spełnia nie tylko standardy bezpieczeństwa, ale także daje możliwość przechowywania danych na własnych serwerach, a to oznacza większą kontrolę oraz minimalizuje obawy związane z przechowywaniem danych w chmurze zewnętrznych dostawców.
Dodatkowa ochrona w przypadku wycieku hasła
Bezpieczny system pocztowy powinien chronić przed różnymi rodzajami ataków, zwłaszcza przed podszywaniem się. Wprowadzenie podwójnej autentykacji to kluczowy krok w zabezpieczaniu dostępu do kont i dodatkowa ochrona w przypadku wycieku hasła, Każdy doskonale zdaje sobie sprawę, że trzeba stosować silne, unikalne hasła, ale kwestie takie jak uwierzytelnianie wieloskładnikowe są już pomijane. W przypadku wycieku hasła, konieczne jest posiadanie drugiego, niezależnego elementu weryfikującego. Najlepiej sprawdzi się tu klucz sprzętowy typu Yubikey, który będzie odporny na ataki phishingowe. Kod z SMS-a, czy ten wygenerowany przez aplikacje może być wyłudzony w taki sam sposób jak login i hasło.
Aktualizacje systemów
Oczywiście temat, o którym nie można zapoominać, czyli aktualizacje systemów. Często kwestia updatów jest przekładana na później, kiedy ktoś w wolnej chwili zajmie się tematem. Administratorzy powinni być na bieżąco z dostępnym łatkami i wdrażać je natychmiast po publikacji. W ten sposób zminimalizujemy ryzyko wykorzystania luk w zabezpieczeniach.
Bezpieczna poczta, a edukacja pracowników
Bezpieczny system to jednak nie wszystko, każdy użytkownik poczty elektronicznej może w nieświadomy sposób stać się źródłem zagrożenia. Szczególnie narażone na ataki cyberprzestępców są osoby pracujące zdalnie, korzystające z dostępu do istotnych zasobów firmy. Sieci domowe często nie są w żaden dodatkowy sposób zabezpieczane. Kluczowe jest, aby pracownicy byli świadomi ryzyka i potrafili zachować ostrożność. Używanie jednego konta e-mail do celów zawodowych, jak i prywatnych nie jest dobrym rozwiązaniem i pracownicy powinni korzystać z odrębnych kont, a nie zawsze są tego świadomi. Regularne szkolenia z zakresu bezpieczeństwa mogą znacznie zwiększyć umiejętność rozpoznawania potencjalnych zagrożeń. Niezbędne może okazać się wdrożenie klarownych polityk bezpieczeństwa dotyczących korzystania z poczty elektronicznej.
ZOBACZ INNE WPISY